In english RSS Magnus Betnér

Sverigedemokraterna. Del 3.

Det här projektet blev lite större än jag hade tänkt, men det är ju alltid trevligt att ha något att göra. En del 4 kommer också och den kommer innehålla lite om kostnaden för invandring och kopplingen invandrare och brottslighet. Det finns väl inget område som är så fullt av propaganda från främlingsfientliga håll och det är rätt svårt att hitta bra siffror, vilket ger dem friare spelrum än de borde ha, men i del 4 ska jag i alla fall göra ett försök. Nu tänkte jag fortsätta kika i Sverigedemokraternas principprogram, något jag började med i Del 1. Och bland annat föranledde roliga kommentarer som den här. Vidare är det väldigt kul att se hur ingenting hänger ihop i olika smygrasisters resonemang. Nu är helt plötsligt inte Vällingby invandrartätt och mångkulturellt för att jag råkar bo i bostadsrätt. Annorlunda lät det för ett tag sedan när händelserna stämde överens med hur “de politiskt inkorrekta” VILL att vi ska tro att världen ser ut. Jag har ungefär 400 meter att gå till den aktuella Tobaksaffären.

I alla fall, principprogrammet var det.

“Imperialistiska strävanden i form av anfallskrig är för närvarande inte aktuella i vår del av världen [Skåne]. Däremot har globalisering och internationalisering föranlett allvarliga hot mot de enskilda kulturerna.”

Vår del av världen är fri från imperialistiska strävanden. I alla fall om man bortser från Serbien och Ryssland. Men de kanske inte ingår i “vår del av världen” Eller så är FN i Kosovo för att det är kul. Den konflikten, precis som nästan alla andra bottnar i precis de idéer som Sverigedemokraterna säger sig värna. Det är nationalism, propaganda om en egen suverän kultur och patriotism på olika nivåer som ligger bakom allt från  andra världskriget, via mellanöstern till  baskiska separatister och de Jugoslaviska krigen. Det handlar om nationalstaten och idén om “ett folk ett land” varenda gång. Och Gud. Som har en rätt unik förmåga att nästla sig in i varenda kultur, trots att han bara är några tusen år gammal. Om Sverigedemokraterna hade fått bestämma innan Olof Skötkonung fick för sig att döpa sig så hade vi i och för sig haft ett gäng gudar här uppe. Den genuint svenska kulturen. Människooffer och fruktbarhetsriter. Om det inte vore för Gustav Vasa så hade vi ju haft samma Gud, men då hade vi varit katoliker. Det kanske är det vi borde sträva tillbaka till?

Men det är klart, Balkan är väl som sagt inte vårt närområde och det är ju i alla fall 4 år mellan när det sista Jugoslaviska kriget ägde rum och när dokumentet är nedplitat. Sverigedemokraterna kanske tänker att om man inte tvingat ihop alla dessa nationer på samma ställe så hade de hållit sams från början. Vad vet jag. Det troligaste är väl att de inte har varken karta eller en lärobok i historia för gymnasiet på sitt partikansli. Nationalism, patriotism och Gud är roten till så gott som varenda konflikt. Inte lösningen på de samma. Globalisering och internationalisering utgör ett hot mot de enskilda kulturerna. Ja. Så är det. Men hotet består i att vi som kollektiv successivt byter ut saker i den gamla kulturen vi inte längre vill ha när vi möter nya influenser. Det går snabbare nu än någonsin och det kanske är läskigt för Sverigedemokrater, men det är faktiskt så det alltid har varit. Genom hela Sveriges historia är det så det funkat. Det är därför vi inte längre går i kyrkan varje söndag och lyssnar på gudstjänster på latin. Det är därför vi inte lever som bönder längre  och det är därför vi har stängt hundratals biografer och börjat äta pizza, kebab och pasta i stället för rovor och potatis. Därför att människor ändrar sina mönster och sin kultur i takt med att de får nya influenser. Ju fler nya influenser, desto bättre, säger jag. Knätofsar och Hambo för helvita lintottar säger Sverigedemokraterna. För så har det alltid varit. I alla fall om man med alltid menar 400 år.

“Erfarenheter och idéer utbyts över gränserna, vilket kan vara positivt så länge det sker på frivillig basis. Påtvingade kulturmöten och -influenser är dock att betrakta som kulturimperialism och därmed som en kränkning av den nationalistiska principen. Berikande kulturmöten kan aldrig ske med tvång. [Såvida ingen från en annan kultur vandrar hit, då ska de naturligtvis berikas vare sig de vill eller inte]

Hur ska ett berikande kulturmöte kunna ske med tvång? Och i så fall, om det nu ändå är berikande… Vem vill inte bli berikad? Vidare… Den kulturimperialism vi utsätts för torde väl komma från USA och i viss mån Storbritannien. Är det är alltså de som inte får vandra hit? Jag som trodde att det var muslimerna som var vår tids största hot. Är det verkligen så att Sverigedemokraterna inte tror att deras tilltänkta väljare är kapabla att stå emot den så kallade kulturimperialismen om de inte vill ha den? Varför skulle de välja Starbucks och Hollywood om de hellre vill ha svenska 50-talsfik och Strindberg? Vem är det som tvingar “vanligt folk” att välja fel och hur fan lyckas de med det? Vi väljer det vi vill ha. I många fall vill vi inte ha det vi hade förut, därför att vi tycker att det var sämre. Ibland vill vi ha det gamla hellre än det nya. Jag ser inte problemet.

“Sverige är svenskarnas land. Sverigedemokraterna menar med detta inte att vi svenskar är bättre än andra [Det är naturligtvis precis det de menar, men det vore lite magstarkt att skriva ut, till och med för en Sverigedemokrat.], utan att Sverige är den enda plats på jorden där vi har en absolut rätt att verka och kan utveckla vår egen särart och identitet.”

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. SAMERNA!

Sverige har ju dessutom bytt form och utbredning rätt många gånger genom århundradena efter Gustav Vasa. Hur gör vi med Finlandssvenskarna? Ska de bilda ett eget land för sin nation, eller är de en del av den svenska nationen? Alla finländare var ju dessutom svenskar fram till så nyligen som 1809. Norrmännen har ju varit svenskar flera gånger. Danskar, polacker, tyskar och balter likaså. Har de glömt sitt nationella arv eller borde de också tas upp i den svenska nationen? Invandrare från Polen, Estland och Lettland kanske bara kommer hit för att de känner sin nationella tillhörighet med det land de en gång för länge sedan bodde i. De vill kanske hit och återförenas med sina landsmän. Under den franske kungen och sin tyska drottning?

“Sedan mänsklighetens begynnelse, och i så gott som alla samhällen, har familjen varit den grundläggande enhet varpå samhället baserats” I vanlig ordning är mänsklighetens begynnelse ett högst relativt begrepp och sträcker sig enligt Sverigedemokraterna i bästa fall något tusental år bakåt i tiden. Ofta inte ens det. Till och med Siewert Öholm torde bli grön av avund att någon kan vara fullt så historielös.

“Familjen är samhällets innersta kärna och själva förutsättningen för den mänskliga fortplantningen” Eh… Nej. Själva förutsättningen för den mänskliga fortplantningen är ett ägg och en spermie. Gå ut nian innan man skriver partiprogram, hur vore det?

“Landets resurser ska hanteras varsamt, så att vi med gott samvete kan lämna över till kommande generationer.” Till landets resurser hör naturligtvis inte högutbildade invandrare, de ska köra taxi. Om det inte finns helsvenska taxichaufförer. Då ska de köra taxi i första hand.

“Lika angeläget är att försvara landet från yttre hot. Ett starkt försvar ska garantera att hela Sverige kan försvaras.” Haha, hoho! Här har vi ett parti som pratar om att invandring kostar pengar, men som vill ha ett försvar som kan GARANTERA att HELA Sverige kan försvaras. Någon borde räkna på hur många gånger vi skulle behöva öka vår nuvarande försvarsbudget för att försvara hela Sverige. Det låter hur som helst dyrt med tanke på att de gubbar och gummor försvaret kan skaka fram idag inte skulle räcka till att försvara Gotland om någon verkligen ville ta det.

“Sverigedemokraterna sätter värde på det som skapats och förmedlats av vårt folk genom århundradena.” Här får man då rimligen anta att Valloner ingår i “vårt folk” likaså Judar, Tyskar, Polacker, Finländare, Greker, Turkar, Fransmän och alla andra som hjälpt till att skapa och förmedla den “svenska” kulturen. Om de bara sätter värde på det som etniska svenskar skapat och förmedlat så blir inte mycket kvar.

Det blev långt, men nu är jag i alla fall klar med principprogrammet för den här gången. Del 4 kommer med kostnader och brott. Sedan får jag se om jag orkar läsa igenom resten av svamlet på deras hemsida.


74 kommentarer på “Sverigedemokraterna. Del 3.”


  1. Lars says:

    Kanon! Som vanligt!

  2. Cecilia says:

    Klockrent!

  3. Lusen says:

    Helt jävla underbart som alltid :D

  4. Justus says:

    Heja Magnus!

  5. Simon says:

    Awesome as always! Der är så skönt att läsa något som sätter ord på ens tankat. Klockrent!

  6. Jack says:

    Haha kör över dom danska nazisterna xD Tack för skratten :)

  7. Kungen says:

    Vilket strunt och barnsligt dagislarveri på snacket. Ta och väx upp eller håll dig till komedin. För det enda man skrattar åt här, är åt dig. Bara en hjärndöd apa skulle köpa skitsnacket du försöker sälja här.

  8. M.E says:

    “Sverigedemokraterna sätter värde på det som skapats och förmedlats av vårt folk genom århundradena.”
    Lagom vagt sisådär…
    Är det vår “Neutralitet” och direkta koppling till Nazi-Tyskland som värderas? Det är ju ett budskap som står sig..

    Eller är det 1800-talets Nationalromantiska tankar om röda stugor, dalkullor och höskördar?

    Eller våra ‘Hattar’ och ‘Mössor’ som skulle göra Sverige stort och stolt igen.. Genom mutor, kränkning, stöd från Ryssland (bland annat) och som slutade i krig?

    Sen vill jag, som alltid, fråga; Vad. Fan. Är. Svenskt?
    Förutom den förpestade dalahästen så vill jag minna mig om att ungefär varenda sak som vi idag värdesätter som “Svensk kultur” är baserat på adaption från andra länders kulturer.

    Och, absolut, vi ska värdesätta vår kultur.
    Ni vet, den där kulturen som växt fram genom invandring, resande och fritt utbyte mellan människor.

  9. [...] 2010-04-30: Nu har han även skrivit del tre i sin granskning av Sverigedemokraterna där han läser vidare i Sverigedemokraternas [...]

  10. M.E says:

    Och för sakens skull – Kan vi inte göra en statistik över vilka Pro-Betner och Anti-Betner kommentarer som innehåller ord som “skit” “apa” “barnsligt” dagis” och “död”…
    (Eller allmänt bara kan hålla en god ton och inte framstå som 14-åriga mammarebeller)

    Bara för en rolig grej?

  11. Jimpa says:

    fan vilket svamel.Som vanligt hittar du på och ljuger så fort du skall beskriva hur en sverigedemokrat är.Verkar jevligt knepigt för dig va att man kan ha en inkomst på 35k(högskoleutbildad),gilla amerikansk film,gilla kebab och pizza.Inte tro på gud,gilla bögar och är feminist.

    Ändå älskar jag SD OCH avskyr den massinvandringspolik som förs.
    SÅ SNÄLLA MAGNUS HÅLL DIG TILL SANNINGEN,NÄR DU SKALL BESKRIVA HUR EN SVERIGEDEMOKRAT ÄR.

  12. Hjärndöd Apa says:

    Underbart, precis som tidigare delar!

  13. M.E says:

    @Jimpa – “svammel”.
    “Hitta på” och “ljuga” är synonymer.
    “jävligt” (eller djävligt).
    Och använd kommatecken korrekt.

    Vidare så tror jag inte herr Betnér anser att det är konstigt att ha 35000 i lön, gilla Amerikansk film, kebab, pizza, bögar (vad nu det innebär?) och vara feminist (Man behöver bara ett ‘gilla’ när man listar saker).
    Tycker det verkar luta mer åt att SDs politik inte tycker att det är okej.
    Du värnar ju inte om den Svenska kulturen.

  14. Lina says:

    Blir mer o mer realistiskt o mindre o mindre utopiskt. Realitet väcker mer människor än utopiska drömmar(kommunism kanske låter bra men….etc..) . Tack! Jag förstår att du väljer bort politiken,alla väljer egna arenor men FAN(ja, fan!) va bra du skulle va som en politisk ledande officiell talare. C’est goot. Punkt. Fortsätt så.

  15. Felix L says:

    Haha, jag gillar att de som läser detta och kommenterar negativt inte är riktigt… kloka. :P Skriver dåligt, och svamlar på som pårökta fjortisnazister.

    Att låta dessa människor göra sin röst hörd gör nog bara skada när de når folk som är lika korkade.

    Herr Betnér, ni är en en ljusets kämpe och, ja, du rockar helt enkelt!

    Kör hårt! :)

  16. Mimmi says:

    Bra skrivet! Och det roligaste i den kommentaren du länkar till är ju onekligen när människan jämför samer och neandertalare. Haha! Visar ju på vilken nivå de där människorna är på, rent argumentationsmässigt sett.
    Ser fram mot del 4!

  17. Teaflax says:

    Det långs svaret på Otack är världens lön”-bloggen är mycket riktigt roligt (om än omedvetet). Dels för att skribenten drar fram det gamla “djur gör det, alltså är det naturligt”, vilket egentligen kan användas för att försvara allt från mord till polygami.

    Men framför allt för att han tror att Magnus är sosse och att han skulle ha fått betalt av pariet för att skriva dessa inlägg. Då har man inte mycket koll på vem Betnér är, vad han står för och hur mycket integritet han viat prov på genom åren. Att kalla honom PK är bara grädde på det redan delikata moset.

    Om de här inläggen från Magnus dessutom är så skrattretande ologiska som de försöker påskina så vore de väl inget som helst problem för dem, för då skulle ju alla vettiga människor se igenom det hela per automatik.

    Och sist, men absolut inte minst, är det så rungande historielöst att dra likhetstecken mellan sossarna och Stalin att man nästan blir stum av beundran. Hur långt ut på högerflygeln är man när man är så långt bort från sossarna att de på avstånd ser ut som stalinister? Det är ekvivalens av samma typ som klumpar ihop Metallica med Britney Spears under rubriken dunka-dunka.

  18. Nisse says:

    Hahaha. Alltid samma bullshit från Sd:arna de jävla foliehattarna.
    - Möööh ni är så Pk, vågar inte se sanningen.
    Kul att det har skapats ett parti för kopnspirationsteoretiker som tror att sossarna är för invandring för att importera sosseröster.

    Haha, nästan som man hoppas att de kommer in i riksdagen så man får lite mer underhållning.

  19. Rasmus says:

    Tack igen. Jag väntar redan på del 4.

  20. Richard says:

    “Vem är det som tvingar “vanligt folk” att välja fel och hur fan lyckas de med det? Vi väljer det vi vill ha.”

    Nu tycker jag även Magnus förenklar resonemanget en hel del. Givetvis är det inte så enkelt att individer växer upp i ett vakuum och på något magiskt sätt utvecklar sina åsikter och sin vilja autonomt. Vem vi blir styrs till väldigt stor del av vår omgivning och vilka intryck vi utsätts för. Så processen mot vad “vi vill” är långt ifrån vår egen (om nu ens den fria viljan finns). Det är för övrigt skrämmande enkelt att få folk att välja “fel”, omoraliskt eller mot sitt egenintresse till exempel genom grupptryck eller propaganda.

  21. Åsa says:

    tack för att du ger mej verktyg när jag försöker förklara för en del vilseledda vänner vad sd egentligen är.
    Sd:s anhängares kommentarer går inte av för hackor. Tur att man kan tänka själv och se klart. Magnus, du ÄR en hjälte. Puss

  22. Snicker says:

    Tycker du överdriver lite Magnus. Visst har SD konstiga principer(ett land étt folk… va fan är det?), men de påvisar ett problem i Sverige. Massinvandringen. Jag tycker invandring är bra, men den måste göras bättre i Sverige. Mycket bättre.

    Idag släpps alldeles för många in plus att många som kommer hit är på nivån analfabeter. Detta gör att de stackare som kommer hit automatiskt blir en slags 2a gradens invånare direkt, oavsett vad SD tycker.
    Kan man inte ens skriva eller läsa på sitt eget språk så är det skitsvårt att lära sig något annat språk. De är 15 år efter direkt…
    Dessutom tas de inte hand om utan väljer att bo i sina “getton”
    där de kan prata sitt eget språk etc utan att behöva integrera sig i samhället. Pengar får man får staten ändå, så det finns ingen motivation att ens försöka skaffa jobb eller lära sig svenska. Det är dåligt för alla.

    Om jag fick bestämma skulle invandringen minskas, kraven ställas högre på vilka som tas in, skicka tillbaka folk som inte kan sköta sig dvs begår brott och se till att de som kommer hit får komma in i samhället så fort som möjligt. Importera problem till Sverige hjälper ingen.

    Dessutom, om något annat parti (eller media) skulle våga ta upp invandringen som ett problem så skulle SD inte existera idag. Men de etablerade är som vanligt för fega. Oj, tänk om någon av alla dessa rasist-anklagare (som finns spridda som häxutpekare på 1600-talet runtom i Sverige), skulle anklaga mig för att vara rasist så skulle det vara jättehemskt.

    Sverige har blivit ett supermesigt land där man inte vågar prata om sitt egna lands problem. Kanske är invandringen inte ens ett problem, men det är ingen som kan veta, eftersom ingen pratar om det. Så ingen vet vad som är rätt eller fel och sant eller falskt. Kanske är hela bunten hyper-kriminella eller kanske alla är änglar. Vem vet? Ingen.

    Tycker det är bra att står upp Magnus!
    Jag tycker bara det är synd att en komiker ska behöva vara den står på sig för vad som är rätt och fel i Sverige. Men någon ska väl börja…

  23. Sofia Sahlin says:

    “Sedan mänsklighetens begynnelse, och i så gott som alla samhällen, har familjen varit den grundläggande enhet varpå samhället baserats”

    Det här måste ändå vara det knäppaste jag läst. ‘Sedan mänsklighetens begynnelse…’ vilket oerhört dumt sätt att uttrycka sig på. Undrar verkligen vilken historiebok de konsulterat för att kartlägga att det så långt tillbaka som samhällets baserats på familjen? ‘Sedan mänsklighetens begynnelse…’ låter som inledningen på en barnbok.

    Dessutom, hur baseras ett samhälle på en familj över huvud taget? Samhället är väl mer troligt ‘baserat’ (om man nu ens kan säga så) på efterfrågan och utbud av produkter och tjänster. Eller nåt!

    Och vad avser man i detta fall med ett samhälle? Det hade varit rätt skönt med lite klartext. Ordet samhälle känns i detta sammanhang rätt flummigt. Exakt vad är det de påstår ha baserats på familjen sedan mänskligheterns begynnelse?

  24. Lasse says:

    Dick Harrison ger sin syn på ursvenskar:
    http://blogg.svd.se/kungabloggen?id=19174

    Läsvärd.

  25. Mista Nico says:

    Bäst i test är du :)

    ser fram emot nästa

    keep em coming

  26. Kristian says:

    “Det handlar om nationalstaten och idén om “ett folk ett land” varenda gång. Och Gud. Som har en rätt unik förmåga att nästla sig in i varenda kultur, trots att han bara är några tusen år gammal.”

    Gud är ett bekymmer, det håller jag med om. Tyvärr kommer han/hon/det inte att försvinna. Sverige är ett väldigt sekulärt land sett till världen så vår nuvarande situation är inte på något vis garanterad att bestå i en globaliserad värld. Vetenskapliga framsteg och Coca Cola hjälper inte för att tvätta bort detta mentala spöke, det är USA ett bra exempel på. Flertalet av de som deltagit i de största islamska terrorattentaten i väst senaste decenniet har varit högskoleutbildade. Utbildning hjälper till att frambringa kritiskt tänkande men kritiskt tänkande kan existera sida vid sida med okritisk religiös tro i samma huvud.

    Grupptänkande och dragning till det man är bekant med är heller inget vi kan radera bort på ett decennium. Det är biologiskt rotat på gott och ont (läs förslagsvis Stephen Pinker). Om vi inte lyckas förena patriarkala idéer rotade i religion och andra värderingar/hedersbegrepp med västlig demokrat får vi segregation och motsättningar. Ja, alla kulturer har sina fördelar och nackdelar men vissa har mer utvecklad syn på demokrati och jämställdhet än andra. Ja, vi är alla olika individer men vi är alla en avvikelse från en norm. Det är den som avgör den stora trenden, det är den som avgör hur samhällets syn på demokratiska värden utvecklas.

    Är det inte värt att betrakta vad vi åstadkommit senaste tjugo åren innan vi fortsätter på samma spår? Kanske se vad som pågår i moskéerna runt om i detta land, varifrån pengarna kommer och vad de används till. Kanske ska vi se hur vi kan förbättra läget i Rosengård och Bergsjön innan vi ser till att ännu fler människor hamnar i samma situation? Önsketänkande och tjugo års ignorans hjälper föga för att läsa de problem vi står inför. Vi måste stanna upp och våga se saker som de är.

    “Hur ska ett berikande kulturmöte kunna ske med tvång? Och i så fall, om det nu ändå är berikande… Vem vill inte bli berikad?”

    Jag vill inte berika vårt samhälle med ännu mer (religiöst) patriarkat inflytande. Det går liksom emot tankarna kring liberalism och feminism som det jobbats så hårt för senaste decennierna. Islamism är en bärare av detta men det finns också andra källor. Vi måste vara öppna och erkänna detta.

    “Vidare… Den kulturimperialism vi utsätts för torde väl komma från USA och i viss mån Storbritannien. Är det är alltså de som inte får vandra hit? Jag som trodde att det var muslimerna som var vår tids största hot. Är det verkligen så att Sverigedemokraterna inte tror att deras tilltänkta väljare är kapabla att stå emot den så kallade kulturimperialismen om de inte vill ha den? Varför skulle de välja Starbucks och Hollywood om de hellre vill ha svenska 50-talsfik och Strindberg? Vem är det som tvingar “vanligt folk” att välja fel och hur fan lyckas de med det? Vi väljer det vi vill ha. I många fall vill vi inte ha det vi hade förut, därför att vi tycker att det var sämre. Ibland vill vi ha det gamla hellre än det nya. Jag ser inte problemet.”

    Jepp, kulturimperialismen från USA har varit stark den också. Men varken Rolling Stones, Britney Spears, hamburgare, pizza eller kebab är del av något större problem. Jag tror inte heller att Svenssons är beredd att slåss för sin lapskojs eller sin rotmos. Höj nivån Betnér och se de verkliga problemen. Kultur är inte bara mat och musik utan också sociala attityder och grupptryck. Vissa kulturer har sämre kvinnosyn än andra (jämför bara dansk reklam från svensk sådan, det gör dock inte danskar ett dugg sämre än svenskar). Hur den transformeras till Svenska förhållanden är en mycket viktig process att få kunskap om. Vi kan inte tro att det löser sig av sig självt.

    Det är i denna kulturella skarv som folk tappar fotfästet. Kvinnor kastas från balkonger, konstnärer hotats till döden, konstnärer dödas, vi tvingas acceptera olika rättigheter för människor beroende på deras befintliga eller obefintliga tro på sagofigurer och vi tvingas acceptera medeltida slaktmetoder samt könsuppdelning i bönlokaler eller simhallar. Med ena handen kämpar man för jämställdhet och med andra handen ser man genom fingrarna när det man kämpar mot kommer via migration eller i ickekristen gudsförpackning (dvs. där platsar inte Åke Green).

    “Sverige är svenskarnas land. Sverigedemokraterna menar med detta inte att vi svenskar är bättre än andra [Det är naturligtvis precis det de menar, men det vore lite magstarkt att skriva ut, till och med för en Sverigedemokrat.], utan att Sverige är den enda plats på jorden där vi har en absolut rätt att verka och kan utveckla vår egen särart och identitet.”

    Jag tror säkert att du anser att vår jämställdhet är bättre än många andra länders. Hur ska denna del av kulturen kunna upprätthållas i en miljö där din syn på kultur är lika mycket värd som någon annans?

  27. Tom says:

    #Varför skriver du om SD?
    Då det är ganska uppenbart att du horat ut dig till nåt av 7 klöverns partier,skulle det vara intressant att höra vilka?
    (Nu skulle du ju givetvis aldrig erkänna utan blåneka ala Janne Josefsson intervju)
    Taskig tajming…Ja verkligen..Vem kunde tror att kommentarerna skulle strömma in om du skrev om SD.Inte ens du Betner kan vara så svagbegåvad att det inte skulle bli så.
    Nej detta är ett kommersiellt jippo.
    Mig ändrar du inte iaf.
    SD 2010

  28. Roger says:

    Hahaha. Verkar som att Sd kommer med material åt dig för en helt ny show. Se bara till att du kommer tillbaka till Kiruna då. Keep up the good work. :-)

  29. Skulle vara intressant att veta hur mycket Bertnér får i lön för dessa långa blogginlägg. Tro knappast han gör det gratis. Men om han gör det så är det fint. Men han tjänar säkert mycket mer än en undersköterka i vården tex.

  30. Henrik says:

    Ja, kommersiellt jippo, horat ut sig. För det är ju inte så att Betnér alltid har varit antinationalist och mot den syn SD och andra har på saker. Nej, nej, nej. Han har ju fått en säck pengar från Mona Sahlin och helt plötsligt slagit om från att vara en nationalistisk, konservativ och patriotisk kille till att vara den antinationalistiska och liberala typen. Så måste det ju vara… Jävla ägg, Tom.

    Åt helvete med SD 2010, 2014 och alla andra jävla år för den delen!

  31. Leif says:

    Jag förstår inte varför Betner inte vill publicera mitt senaste inlägg.
    Blev det för långt att läsa?
    Du publicerar medvetet några av de sämre kommentarerna från folk som inte håller med dig samt nekar några av de mer nyanserade kommentarerna, allt för att få SD:are att framstå som idioter.

    Fint Magnus!

  32. Magnus says:

    Bloggare på icedaniel.se: Ja, jag tjänar mer än en undersköterska. Det gör många invandrare också. Och SDs riksdagsledamöter om de mot förmodan kommer in. Är det fel?

    Leif: Jag publicerar inga inlägg, det går helt automatiskt. Om någon har med fler än två länkar i sitt inlägg eller tidigare blivit blockerad p g a spam så blockas de automatiskt, men vad jag kan se så har inget från dig fastnat någonstans. Det bör bara vara att posta igen. SD:are framstår som idioter helt utan min hjälp. Det förstår alla som läser era kommentarer här. Fortsätt svamla bara, inga problem.

  33. M.E says:

    Det lustiga är att jag kan känna igen mig i SDs skara här och deras kommentarer.
    Jag har varit sån också. Rebellisk, gnällig och med ett vokabulär (Ordförråd) som skulle få vilken farmor som helst att blekna…

    Men på den tiden hade jag inte rösträtt,
    och jag har sen dess växt ifrån såna fasoner.
    Rebellious teenager, which I was until the age of Reason.

  34. Nä, det är det väl inte och tack för att du svara. Men man är per automatik skeptisk när människor med högre inkomster kallar lågavlönade “white trash” för osolidariska. Det är dom och de nya invandrarna som ska äta på samma kaka. Det är helt okejatt kritisera SD (med all rätt), men det är det övriga partierna inkl sossarna som själva varit med och skapa den politikska situationen vi har. Hoppas du inte gör en high-five med Mona innan valet som Scyffert.

  35. Magnus says:

    Icedaniel: Jag har ingen aning om hur jag kommer rösta. Brukar rösta blankt, men det kommer jag inte göra i år eftersom min röst då inte räknas och i själva verket kan göra att Svergiedemokraterna kommer in. Gissar att jag hittar en hyfsat liberal människa i borgerliga blocket förutom KD (där det inte finns några) och kryssar den. Förra valet röstade jag blankt till kommun och landsting och på Fi i riksdagsvalet. Jag redogjorde i bloggen för anledningen. Till Europaparlamentet kryssade jag Christoffer Fjellner i brist på bättre och redogjorde även då för mina anledningar i bloggen. Räknar med att berätta hur jag röstar även i år. Det är ingen hemlighet.

    Jag skulle också kunna kontra med att det är sjukt att människor som betalar mindre skatt än jag ska gnälla om vart “mina” skattepengar tar vägen eftersom jag rimligen bidrar med mer skatt än de flesta SD-väljare genom min lön och mina företag, men det gör jag inte. Jag betalar relativt glatt min skatt som går till både “white trash” och “invandrare” och förväntar mig att jag får del av kakan när jag behöver det i ett “sämre” skede av livet.

  36. Peter says:

    En sak alla förespråkare av multikulturalism måste greppa är att hur töntig och daterad ni än finner nationalismen så är det ni förespråkar faktiskt värre. Vad föregick den moderna nationalstaten? Var världen innan nationalstaterna upprättades en pastoral idyll där alla levde i fredligt samförstånd? Nej! Det som nu kommit att utgöra den svenska nationen bestod tidigare av ett mindre sammanhållet välde av mäktiga ätter. Vi vet att rättsuppfattning på den tiden var helt olik dagens. Istället för att ha en individualistisk syn på gärningsmannen och att denne skulle svara för sina handlingar för sig hade man ett mer kollektivistiskt synsätt.

    Om en person från en annan ätt mördat eller våldtagit någon från den egna ätten så utverkades straffet inte mot den enskilde mördaren eller våldtäktsmannen. Istället inriktade man sig på att straffa den ätt han tillhörde. Vem som helst ingående i ätten fick duga som “substitut” då man skulle vedergälla brottet. Rättstänkandet motsvarade det man idag återfinner hos fotbollshuliganer.

    Multikulturalismen är dock egentligen ingenting annat än en modern form av tribalism. Lustmordet på den nationalistiska idén om en enhetlig kultur med ett av alla talat språk och respekt för gemensamma institutioner kan jag i det perspektivet inte förstå. Menar någon på fullt allvar att nationalstaten inte bidragit till människans civlisatoriska framsteg? Är det ett blindskär i historien? Jag tror det inte!

    Visst är ett begrepp som nation i någon mening en konstruktion. Men gör detta faktum nationalstatsidén ointressant? Demokrati, domstolsväsende, lagar om respekt för mänskliga rättigheter – vad är det för något? Det är faktiskt också sociala konstruktioner. Det finns många människor i detta land som sår draksådd och bespottar kärnfamiljen och nationalstaten. Det är comme-il-faut att göra så. På landets högskolor och universitet lärs det ut hur man dekonstruerar begrepp. Verksamheten präglas av en inverterad form av konservatism. Istället för att värna och vörda det existerande samhällets former så ifrågasätts och döms de reflexmässigt ut.

    Men varför görs det? Detta reflekterar få över. Man brukar i sammanhanget tala om det moderna imperativet. Med detta avses, i korthet, tanken att allt som är modernt per automatik är överlägset och mer eftersträvansvärt än det som är ålderstiget och beprövat. Nationalstaten är enligt denna logik unken och värt ingenting annat än förakt. Våra intellektuella anbefaller oss att pissa på nationalstaten och att skända flaggan. Varför? Något svar får vi inte på den frågan.

    Det viktigaste verkar nu vara att gå i takt med tiden och att ha ett lagom ironiskt förhållningssätt. Varför ställa så mycket frågor? Varför grubbla? Orka bry sig, som många nog skulle uttrycka saken idag. Jag orkar bry mig. Och jag köper inte politikernas visioner om det framtida mångkulturella lyckoriket. Jag skrattar åt deras blomsterspråk när de ska beskriva resultatet av den misslyckade politik de förespråkar. Nej, jag står i stolt opposition till detta. Jag insisterar på att frågor diskuterar seriöst och att man ger bra svar. De ironiska gesterna och alla försanttaganden äcklar mig!

  37. Stockholmsförortsbo says:

    Ja, Magnus, du slår vilt som vanligt, det är rätt kul. Men du läser SD´s program som fan läser bibeln. Ingen objektivitet eller saklighet. Typiska känsloargument. Få se lite mer argument som grundar sig på kunskap, som när du avhyvlade aftonbladet redaktionen. Tyvärr tror jag inte det går när fakta är så tydliga med alla kostnader och problem som den stora invandringen för med sig. Se tex på Irakierna 70 000 utan arbete efter 10 år i Sverige enligt sr.se (knappast högermedia). Märkligt att SD är så känsligt för så många människor. Jag är kritisk mot den nuvarande invandringspolitiken, inte själva människorna(förutom Bengt Westerberg…). Undrar om SD kanske kullkastar folks världsbild som skapats av svensk pk media och politiker, kanske är det så känsligt därför.

    Magnus, det skulle vara kul om du häcklade de övriga politiska partierna på samma sätt, dvs läs deras partiprogram som fan läser bibeln. Jag tycker du ska läsa fria tider och politiskt inkorrekt för att få en annan vinkling av nyheterna också.

  38. M.E says:

    Peter – För att nationalstaten är samma tribalusm som du beskriver. Fast med murar.
    Vi intellektuella (som du tacksamt tar avstånd från) hyllar flaggan utan någon form av kroppsvätskor som den symbol för en geografisk markering den är.

    Välkommen till 2010, här borta har vi internet. Du kanske har hört talas om det. Utöver att låta dig kasta smuts på dig själv så har vi även lyckats använda det till att upphäva distanser och krav på fysisk närvaro. En plats utan geografiska gränser som tillåter alla kulturer.
    Den nya tiden. Den nya världen. När vi tagit ut geografisk närvaro ur den kulturella debatten så är flaggan meningslös.
    Vad beror krig på? Land. Ingen startar krig utan att sno motståndarens land.
    Tar vi bort definitionen av land så finns bara åsikterna kvar. Vilka hamnar här. I ett gnällande om att en komiker som filosoferar på något sätt är så hotfull mot er självbild att ni måste hata.

    Jag förespråkar det. Att ni gnäller på nätet om hur andra har fel.
    Ni å andra sidan förespråkar att vi borde dra en gräns mellan ditt och mitt och ta till vapen för att lösa konflikt.
    Så slåss ni för era gränser. Slåss ni för era “Vi och Dom ideal”
    jag sitter kvar här. På Vårat internet och slåss inte överhuvudtaget. Det är ju lika mycket mitt som ditt, så vad finns att bråka om?

  39. Peter says:

    Låt mig länka till en klassisk artikel på temat mångkultur. Den har några år på nacken men står sig än!

    http://www.svensktidskrift.se/2004-6/2004-6-14_18.html

  40. M.E says:

    Svammel om hur vissa infödingar är lite efter?
    Mycket relevant. För vi tar ju in kannibaler

    Fundera istället på vad muslimska länder pysslade med när Europas helhylle folk gick på häxjakt och hade ihjäl syndare under s.k The Dark Ages. Om vi nu ändå ska ignorera ämnet och låtsas som inget när det visar sig att halvdassiga argument inte håller

  41. Mattias Virtanen says:

    Undrar bara över en liten sak.

    Om vi ska vara helt 100% ärliga.
    Är verkligen invandringen till Sverige det största problemet vi har i Sverige?
    Tror alla Sverigedemokrater verkligen att om vi drar ner på invandringen så för alla svenskar jobb, det blir inga mera våldtäkter och alla blir glada?
    Att skylla så mycket på invandring och andra kulturer är så enkelt

  42. Peter says:

    “Vi intellektuella”

    Okej…

    “Välkommen till 2010, här borta har vi internet. Du kanske har hört talas om det.”

    Den sved…

    “Ni å andra sidan förespråkar att vi borde dra en gräns mellan ditt och mitt och ta till vapen för att lösa konflikt.
    Så slåss ni för era gränser. Slåss ni för era “Vi och Dom ideal”
    jag sitter kvar här. På Vårat internet och slåss inte överhuvudtaget. ”

    Okej, jag är dum och ond. Jag förespråkar vapen och våld. Jag älskar att slåss. Jag ska försöka mig lära mig mer om internet och gå i terapi. Vi säger väl så. Tack för visdomsorden!

  43. Peter says:

    “Är verkligen invandringen till Sverige det största problemet vi har i Sverige? Tror alla Sverigedemokrater verkligen att om vi drar ner på invandringen så för alla svenskar jobb, det blir inga mera våldtäkter och alla blir glada?”

    Ingen tror naturligtvis att brott kommer att upphöra att begås och att allt vore perfekt om invandringspolitiken förändrades. Självklart inte. Sverigedemokraterna hävdar inte heller detta. Däremot påstår partiet att invandringen kostar oss pengar och att vi utöver detta får en mängd andra problem på halsen på grund av den politik vi idag för.

    Vi ser idag hur stora förortsområden gettofieras och hur den svenska underklassen fått en distinkt etnisk karaktär. Ingen tror på allvar att de som lever i dessa områden ska kunna etablera sig och delta på ett fullvärdigt sätt i samhällslivet. Men säger man detta så rycker alla moralens vita riddare ut och försvarar den misslyckade politiken. Den får inte förändras. Politikerna lovar att de har nya lösningar och ska få bukt på problemen. Men denna lösning får inte bestå i att föra en mer restriktiv politik. Internet påstår någon kan vara lösningen. Ja, jag tror det inte. Men jag är ju också dum i huvudet och ondska.

    Är det någon som tror att det inte blir enklare att lösa de problem vi idag har om vi för en mer restriktiv invandringspolitik? Om vi fokuserar våra resurser på att integrera de invandrare som redan bor i landet så kan vi få bukt med många problem vi idag brottas med. Bostadssegregation, undermåliga skolor i invandrartäta förorter och arbetslöshet. De invandrare som redan bor här skulle gynnas av att vi slutar lägga sten på börda genom att upphöra att agera vettlöst.

    Men det finns en ideologisk låsning i frågan. Sverige ska vinna världens moralmästerskap. Det är det saken handlar om. På sätt och vis handlar det hela om en viss nationell självbild, vilket är ironiskt i sammanhanget!

  44. Peter says:

    “Svammel om hur vissa infödingar är lite efter?
    Mycket relevant. För vi tar ju in kannibaler.”

    M.E, jag förstår att det kan vara svårt för en intellektuell som dig att förstå varför budskapet i en text som inte direkt adresserar vad som här diskuteras. Men om du försöker och läser texten så kan du kanske urskilja att det finns en kärna i den som har relevans för vår diskussion. Ta den här metaforen om det stora diket som görs i Folins text. Om vi nu överför den på det nuvarande situationen i landet vad kan vi då lära av det som sägs? Pröva tanken att den västerländska kulturen är att föredra framför annan form av kultur. Hur ska vi då förhålla oss till de seder och bruk som andra för med sig in i Sverige? Ska vi föra en slapp låt-gå-politik och av bekvämlighetsskäl tala så mycket vi bara kan om värdet av kulturell mångfald? Ska vi förespråka assimilation eller integration. Det är sådana saker du kan fundera över…

  45. Peter says:

    Jag kan förövrigt meddela att jag inte är medlem i Sverigedemokraterna eller stött dem i något val. Många av de konkreta ställningstaganden partiet gjort är idiotiska enligt mitt sätt att se saken. Däremot vänder jag mig mot den ensidiga demoniseringen av partiet och påståenden om att de frågor de lyfter och problem de pekar på saknar all relevans. Så är det inte anser jag. Det sätt partiets bemöts på är rent pinsamt!

  46. Fanny says:

    Tack! Jag satt och gjorde ungefär samma sak med deras partiprogram, sedan snubblade jag över en länk hit på en sd-blogg (“magnus betnér är INTE rolig” läs “MOSSAN SAJ TI HAN”) och tänkte att jag kan fan inte säga det bättre själv!

  47. Birger Earl says:

    Jag trodde aldrig att följa John Houdi på Twitter skulle leda till att jag omvärderade Magnus Bertner. Han är ju vettig och rolig. Det trodde jag aldrig, det slutade med att jag blev ett fan;)

    Jag är bara fascinerad över hur SD anhängare kan ljuga och fabricera så mycket fakta och verka tro på vad de säger och skriver…

    Kör hårt, Magnus

  48. Jörgen says:

    SD blev nog lite tagna på sängen av att det fanns någon/några som läste dravlet på deras sida och faktiskt analyserade vad som stod där. Normalt ska man läsa ,vifta med en flagga och sjunga vår kära nationalsång så blir allt bra….

    Mer analysering av SD’s texter ! man kör buss mellan deras argument och kommentarerna från dom som anser sig vara SD anhängare bekräftar ju redan vad vi visste.

    Bra Magnus Betnér, humor blir inte bättre än så här.

  49. S.F says:

    Det intressanta är att man börjar bli emot massinvadring i Sverige efter 1800- talet. Är det bara jag som inbillar mig det?

Magnus Betnér IV – Ystad, 9 Feb, 2012, Kl. 19:30