In english RSS Magnus Betnér

Sverigedemokraterna. Del 1.

Länge sedan jag haft så roligt som när jag satte mig med frukostkaffet och läste Sverigedemokraternas hemsida. Nu är det ju ingen hemlighet att de står i direkt motsats till mig i så gott som alla frågor, men ändå. Det övergår mitt förstånd hur någon ens kan överväga att rösta på ett parti som har så mycket dravel i sina egna dokument. Om det här är vad partiledningen lyckats prestera genom att gnugga geniknölarna i sin bunker i Skåne så får man ju förmoda att det är än värre ställt med vad medlemmar längre ned i hierarkin lyckas prestera.

Från Principprogrammet:

“Helt central för oss är också  FN:s deklaration om de mänskliga fri- och rättigheterna. Partiet tar starkt avstånd ifrån diskriminering av människor på grundval av kön, religiös och politisk tillhörighet eller etnisk bakgrund.” Partiet tar tydligen inte starkt avstånd från diskriminering av människor på grundval av sexuell läggning. I alla fall inte i det här dokumentet.

Vi avvisar försöken att anpassa människan efter storslagna utopier. Istället menar vi att politiken bör utformas utifrån hur människan är i verkligheten.” Verkligheten i det här fallet är Skånska bönder, får man förmoda. Eller åtminstone folk som har något hederligt gammalt svenskt jobb. Varvsindustri. Skogsbruk. Gift. 2.3 barn. Verklighetens folk, helt enkelt. Det är för övrigt inte den enda beröringspunkten med KD, men det ska jag lämna därhän tillsvidare. Bättre att folk röstar på dem än på SD, om än marginellt.

“Visst är varje människa unik, men samtidigt är vi också mer eller mindre lika varandra. [I alla fall om SD får bestämma] Vi är alla beroende av gemenskaper, människor som på olika sätt liknar oss själva och som vi kan identifiera oss med. [Som lever i kärnfamilj, flaggar på midsommar och inte bögar] Sverigedemokraterna menar att det i första hand är familjen och nationen som ger oss förutsättningarna att uppnå detta. Inga konstruerade kollektiv kan helt ersätta dessa djupt rotade, ursprungliga gemenskaper.”

Som vi alla känner till är inte familjen och nationen konstruerade kollektiv, utan ursprungliga gemenskaper. Det första Adam gjorde var att gifta sig, muta in ett område och sy en flagga. Alla människor har i alla tider levt i monogama par-relationer som välsignats av Gud. Bott i hus med vitt mexitegel och grillat flintastek på fredagar. Och tillhört sin nation. Västgötar, Östgötar och Skåningar torde hålla med. Dessa nationer har ju alltid funnits. Lite oklart hur det blir med dem. Jag tror Skåningar borde höra till den Danska nationen.

“kränkningar av den nationalistiska principen ger upphov till instabilitet och konflikter. Gränstvister och tvister om särskilda rättigheter för olika grupper har genom århundradena fått ödesdigra konsekvenser. Av den anledningen är den nationalistiska principen central och bör eftersträvas i största möjliga utsträckning över hela världen.” Alltså, så länge vi tillämpar principen: Ett land, ett folk. Så får vi fred. För vem har hört talats instabilitet och konflikter mellan stater som inom sig har en homogen befolkning? Så länge tyskar får ha tyskland i fred och Frankrike och Italien får ha sina länder till sina folk så håller de sig lugna. Så har det alltid varit. Allt krig och elände började när araberna kom hit.

Som Hitler sade “Ein volk, ein Land” Om han bara hade fått ha sitt folk i fred i sitt eget land så hade det inte blivit några gränsdispyter och konflikter. Eller i SDs tappning:

Låt alla folk vara herrar i eget hus.” Här får man naturligtvis förmoda att det inte gäller samer.

“Kulturen utgörs av den omgivning av självklarheter, minnen och föreställningar som vi lever i och som vi är med om att forma. [Den ska bara inte formas av någon som äter cous-cous] Kulturen tar olika form genom tid och rum. De unika och olikartade identiteter som mänsklighetens olika folk och folkgrupper uppvisar är betingade av deras respektive kulturer. Kulturell mångfald är lika nödvändig för mänskligheten som biologisk mångfald för naturen.

Därför att en kultur behöver äta en annan för att överleva? Eller för att en kultur pollinerar en annan? Eller för att en liten kultur kan åka på en stor, som en sugfisk? Oklart. Högst oklart.

“Stater vilka inom sig rymmer en kulturell mångfald har alltid tenderat att förstärka den starkaste kulturen och försvaga övriga kulturer, och många kulturer har genom historien gått under till följd av sådana samhällsförhållanden.” Läs: Vi vill inte att andra kulturer kommer hit, för att det vore synd för dem om de försvann. Det är inte för vår skull. Eller lite kanske. Eftersom mänskligheten behöver kulturell mångfald precis lika mycket som naturen behöver biologisk mångfald. Bara inte på samma ställe.

“Nationen kan definieras i termer av en gemensam kultur. Enkelt uttryckt tillhör två människor samma nation om de delar samma kultur.”

Enkelt uttryckt är vi alltså amerikaner. Med knätofsar.

“Samtidigt är förhållandet mer komplext än så, beroende på vad man väljer att tolka in i kulturbegreppet. Ovan har kultur definierats såsom ”den omgivning av självklarheter, minnen och föreställningar som vi lever i och som vi är med om att forma”. För att vi ska få en mer fullständig definition av nationen, måste sådant som språk, religion, lojaliteter och ursprung tillfogas. Man ska alltså också kunna känna igen varandra såsom tillhörande samma nation. Nationen utgörs av folket och dess särart.”

Norrmän före 1905 var alltså inte en del av den svenska nationen, eftersom de pratade norska. Undrar om Sverigedemokraterna anno 1904 hade varit för en upplösning av unionen. Men en union kanske inte räknas som en stat. Norge hade ju egen riksdag, även om den inte hade någon utrikespolitik. Skåningarna är ett återkommande problem. Danska som språk ganska nyligen. Christian IV anlade Kristianstad, som fortfarande har hans sigill som stadsvapen. Danska trupper som flyr till Skåne för att kunna fortsätta strida mot Hitler. Var ligger egentligen Skåningarnas identitet ur ett rent nationalstatsperspektiv? Halva partiledningen för SD är ju Skåningar. De kanske är danskar innerst inne? Kristianstad borde i alla fall rimligen höra till den danska nationen. Eller den kulturen kanske har assimilerats? Eller utplånats av den starkare. För att de stackars danskarna flyttade hit. Det bor ju 8 000 danskar utanför Malmö nu för tiden också. Undrar om Sverigedemokraterna åker dit och skyddar den röda korven åt dem eller om de får göra det själva?

“Sverige har genom århundradena upplevt ett antal invandringsvågor. Främst har det rört sig om ett begränsat antal invandrare från närliggande områden. Tendensen i modern tid har dock varit en oerhört omfattande invandring från avlägsna länder.”

Den oerhört omfattande invandringen till Sverige förra året var ungefär 100 000 personer. Ungefär 40 000 vandrade ut från Sverige. Fler än hälften av dem som vandrade ut var födda utomlands. Om man dessutom tittar vidare på statistiken så ser man att invandrare från “avlägsna länder” uppgår till ungefär 24 000 personer. Den största gruppen invandrare är svenskar. Men de kanske bara är svenska medborgare, men födda i en annan kultur och därför inte en del av den svenska nationen. Vad vet jag. Hur som helst var det alltså ungefär 16 000 människor fler som vandrade ut från Sverige, än som vandrade in från “avlägsna länder” Såvida inte Sverigedemokraterna räknar Polen och Tyskland som avlägsna länder. Då blir siffrorna lite annorlunda.

Låt oss vara snälla mot Sverigedemokraterna och anta att 15 000 av de svenskar som vandrade in i själva verket är svenska medborgare som tillhör en annan nation. Vidare antar vi att INGEN av de utvandrade utlandsfödda (ca 20 000 pers) är från ett avlägset land. Då ger det oss ett överskott från “avlägsna länder” på ungefär 40 000 människor. Det är alltså den “oerhört omfattande invandringen från avlägsna länder” 40 000 människor. I själva verket är det färre än så. Typ ett Katrineholm från avlägsna länder. Det är oerhört omfattande för en lundensisk nazist det tydligen.

“Folk och land hör nära samman. Ett land vore inte vad det är utan sitt folk, och ett folk vore inte vad det är utan sitt land.” Att ett folk inte är ett folk utan ett land kan vi ju fråga vilken kurd som helst för att motbevisa. Att ett land inte är ett land utan sitt folk kan vara det roligaste på hela SDs hemsida. Ett land är möjligen lite mer asfalterat med sitt folk än utan. I övrigt ingen skillnad. Om vi i stället blev av med tanken om nationalstaten så skulle vi nog kunna närma oss fred. I alla fall om vi kombinerade det med ett avskaffande av Gud. Blir vi dessutom av med kärnfamiljen som ideal så är nog mycket vunnet.

Mer om  Sverigedemokraterna kommer i del 2. Här har jag bara hunnit igenom halva principprogrammet och efter det har jag handlingsprogram och annat att ta itu med. Hoppas det blir lika roligt. Inte ofta man skrattar så ögonen tåras när man läser partiers hemsidor.


140 kommentarer på “Sverigedemokraterna. Del 1.”


  1. Johnny says:

    Det är ju kul att någon tar så lättvindigt på invandringspolitikens allvarliga baksida med massarbetslöshet, bidragsberoende och kriminalitet till enorma kostnader för skattebetalarna. Vi har 105 invandrargetton med över 50% arbetslöshet. Polisanmälda våldtäckter har ökat från ca 800 år 1975 till nästan 6000 idag.

    Situationen bekymrar mig då vi redan har världens högsta skatteförtryck på 50% av BNP och eftersom jag har en dotter som jag inte vill skall bli våldtagen.

    Fortsätter utvecklingen på detta sätt ruineras Sverige och vi får inbördeskrig och då får vi uppleva verklig rasism. Det är också mycket allvarligt att etablerade politiker och journalister undviker och döljer problemen och att det är tabu att ens diskutera dem. Här fyller Sd en viktig demokratisk funktion.

    Läste att fackföreningen Kommunal hade uteslutit en invandrare (kristen irakier) för att han var medlem i Sd. Totalt åsiktsförtryck alltså, rena rama kommunismen, absolut odemokratiskt. Skall bli intressant att se om kommunals fackpamp slutar i fängelse för detta, där han hör hemma. Vänstern visar sitt vidriga åsiktsförtryck.

  2. Hej Magnus,

    Jag tycker det är fruktansvärt hur ngn idag kan bortse från de problem som kommer i samband med en okontrollerad asylinvandring.
    Okontrollerad väljer jag att kalla den då det är fastställt att endast mellan 5-10% av de som anländer med asylskäl inte kan identifieras. Det har inte passet kvar.

    Merparten av dessa har ngt att dölja. Det är rimligt att antaga att de flesta saknar de asylskäl som enligt Svensk lag skall gälla och således vill kasta sin identitet hitta på en ny och genom detta ta del av ett bättre liv. Det är inte deras fel, det är politikernas fel – Sossar och Moderater m.a.o.
    En annan baksida av att inte tillämpa krav på identifiering är såklart de kriminella. Enligt FN så är Sverige central för SOmalisk terrorism.

    Nåväl.. du raljerar med allvarliga frågor.. om det är roligt eller ej hör inte hit.

    Läs gärna vad Merit Wager själv beskriver: http://meritwager.wordpress.com/

    Merit är tidigare medborgarnas flyktingombudsman och en av Sveriges mest kända humanister.

    Gällande vår extrema asylpolitik i förhållande till övriga länder läs gärna: http://affes.wordpress.com/

    mvh Ceasar

  3. [...] Sällan har väl en ”komiker” misslyckats så kapitalt med sin ambition att roa som Betnér gör i detta blogginlägg. Korkat, infantilt och nedsättande är väl dom ord som närmast beskriver detta intellektuella tillkortakommande av gigantiska proportioner. Den som orkar läsa smörjan kan hitta den här. [...]

  4. Solderman says:

    Bara det att du kallar Sverigedemokraterna för nazister visar att du inte har någon som helst uppfattning om vad de står för. Således kan jag inte för en sekund ta det du skriver på allvar.

  5. Tina A. says:

    “Inte ofta man skrattar så ögonen tåras när man läser partiers hemsidor.”

    Magnus, jag är glad för din skull. Dock så skrattade inte jag så ögonen tårades när jag läste ditt blogginlägg. Det var direkt tråkigt, onyanserat och humorlöst skrivet.

    Är inte du humorist? Ska man inte vara kul då?

  6. Nolad says:

    Finns bara en sak att säga: Boring! Va fan Betner du fick dina 15 min of fame för några år sen, sen dess har det bara varit rakt utför. En folkpartistisk lokalpolitiker i Säffle skriver roligare och inressantare inlägg i sin blogg än dig!
    Dags att lägga ner nu va? Skaffa ett vanligt jobb, plattsättare eller nått, humor är inte din grej längre (om det någonsin varit det).
    ha de! Nolad

  7. banan says:

    Du som gillar att ifrågasätta borde ta en titt på politisktinkorrekt.info och jämföra med vad dagstidningarna publicerar. Titta även gärna på statistik om brott och invandring. Wannabe förortssvennelen med rakad skalle som du är borde du ju faktiskt hålla med SD på flertalet punkter om den negativa påverkan som invandringen har haft på Sverige de senaste 30 åren eftersom du borde sett detta med dina egna ögon. Hur många av dina svenska polare har fått spö av invandrare jao?

  8. Mattias says:

    Fyfan Magnus, det här var riktigt dåligt. Har försökt blunda för vart du hör hemma politiskt, mycket pga att jag gillar ditt sett att ge dig på gammelmedia. Detta var tyvärr droppen, att du är kommunist märks tydligt, och att du kan skriva sån här smörja är helt otroligt. Är det ett försök att vara rolig eller handlar det bara om att försöka misskreditera SD? -Oavsett vilket så har du misslyckats kapitalt… Jag hoppas innerligt att det inte kommer någon del 2.

    PS. Jag är varken bonde eller från skåne. DS.

  9. Jay says:

    http://otackarvarldenslon.blogspot.com/2010/04/svar-pa-tal-till-magnus-betners-logner.html

    Skrattade mycket mer när de sågade dig jäms med knäskålarna Betnér.

  10. Dhimmie says:

    Jag älskar stå upp. Den viktigaste egenskapen hos en ståuppare för mig är en skarp och kritisk hjärna. Tyvärr saknar du dessa egenskaper, det enda du gör i din yrkesutövning är att du upprepar de PK åsikterna som Media sprider varje dag. Du påminner mig snarare om en sovjetisk agitator än en ståuppare.

    Det dåliga med propagandan är att det blir så tråkigt i längden, man har ju hört det förut och det är den känslan jag får när jag lyssnar på dina alster.

  11. SD2010 says:

    Betnér är ett misslyckat sorgligt rött svin som säkerligen får lite stålar från Sossarna för denna “kampanj” som jag inte tror kommer vända EN ENDA person från SD, snarare från M.B själv. Om han nu har fans?

    Så här bra lyckades han i USA:
    http://www.youtube.com/watch?v=Ta0CZkxwDrE&feature=related

    Roligast på showen är då han frågar publiken: “Do you believe in god?” och de svarar:
    “No, I believe in funny comedians”..

  12. Christoffer D says:

    Hej Magnus.
    Har sett dig ståuppa ett par gånger, både i verkligheten och på tv. Tycker du är väldigt duktig på att improvisera och på att våga kritisera vissa företeelser. Hade gärna sett dig leverera en skön salva mot SD.
    Dock så blev det inget annat än ett plumpt misslyckat försök och direkt tråkigt och faktiskt fördummande. Det känns som man läser en fjortisblogg.

    Hoppas du verkligen tänker till innan du levererar del 2, är den lika dålig som del 1 så kommer min respekt för dig att minska, och jag föreslår för detta fall att du håller dig till det du kan bäst.

    MVH

  13. Främlingslegionären says:

    Hmmm…kan du ta det en gång till…jag fattade inte riktigt Betner

  14. DizordA says:

    Redigt bra skrivet fortsätt dissa nazidräggen.

  15. ArchAngel says:

    Det här är helt otroligt! Visst kan jag hålla med om att definition av kultur är något jättesvårt och handlar om så många faktorer och outtalade saker, men att hävda att det inte finns någon rådande svensk kultur? Var har du din logiska tänkande Magnus? Jag förstår inte det!

    Jag är själv invandrare och jag förstår mig inte på hur man kan vara så oikofobisk som du är.. Det är helt sjukt!! Du är fan i mig SJUK i huvudet!!

    Det enda som var vettigt i den här bloggen var ‘avskaffandet av Gud’. Religion, det är enda ämnet du är bra på. Om du nu är så modig och full av självrättfärdigande, börja klanka på Islam på samma sätt som du gör/gjort med Kristendomen. Det ser jag fram emot!

  16. M*H says:

    http://otackarvarldenslon.blogspot.com/2010/04/svar-pa-tal-till-magnus-betners-logner.html
    Stackars Bettner, följ länken och läs hur han sågas jäms med fotknölarna. Sällan får man läsa så mycket dravel samlat på ett ställe som hos denne sk ståuppare. För att inte tala om alla enfaldiga ryggdunkare som här visar en begåvning som konkurrerar på daggmasknivå. Flera tror tom att Sveriges mest Israelvänliga parti i själva verket är nazister. Men egentligen är det synd om er, ni har ju uppenbarligen inte förstått någonting. Men det är ok, det är faktiskt rätt kul att läsa! Men Bettner, byt yrkesinriktning så slipper du skratta åt dig själv, kanske SL behöver busschaufförer eller nåt.

  17. Jon says:

    Haha, oväntat att Betnér kommer med det här.

    Kommer väl ihåg programmet i ditt ansikte eller vad fan det nu hette, där du skulle “håna” muslimer. Det slutade med att du stod och spydde skit på Judar och svenskar istället. Din människosyn Herr Betner är en mer oroande än SD:s. Fast alla vet ju att Betnér är populist. Jag är Bisexuell, men jag har aldrig varit med någon kille. Haha.

  18. Gustav Andersson says:

    Nä, det där var ju inte mycket till satir.

    Och om du hade varit insatt så hade du fattat att dagens asylinvandring är ett gigantiskt bedrägeri.
    100.000-tals människor utan skyddsbehov lever på svenska skattebetalares bekostnad.
    Varför stödja detta???

  19. Maria says:

    De som vill läsa något som är roligt på riktigt, till skillnad från Betnérs infantila sosse-svammel ovan, rekommenderas varmt läsa följande sågning av just Betnér-inlägget ovan, skriven av en långt mycket bättre komiker än vad Betnér någonsin har lyckats låtsas vara:

    http://otackarvarldenslon.blogspot.com/2010/04/svar-pa-tal-till-magnus-betners-logner.html

    Riktigt bra!

  20. Daniel says:

    Skönt att syna politiken i sömmarna. Kommentarerna om att du skulle vara kommunist liknar FOX-News påhopp på Jon Stewards “The Daily show”.

    Du levererade en analys, tycka vad man tycka vill om den. Men humorn står dina kommentatörer för.

    Priceless

  21. Tomas says:

    Haha, ni måste bara se när Magnus Betnér och detta patetiska blogginlägg blir totalt ÄGDA, både humormässigt och faktamässigt, av en godtycklig bloggare som inte över huvud taget jobbar som professionell komiker:

    http://otackarvarldenslon.blogspot.com/2010/04/svar-pa-tal-till-magnus-betners-logner.html

    Det säger ju minst sagt en hel del om både Magnus Betnérs kvaliteter som komiker och som sossevalarbetare…

  22. Ola says:

    Underbart! Inte minst kommentarfältet är ju fantastiskt. Snacka om att ha trampat på en öm, varande tå.

    Tack!

  23. Lemur says:

    Vi borde skära av Skåne från Sverige INNAN valet så vi inte riskerar att få in dårarna i SD i riksdagen. Utan de skånska väljarna skulle de inte få ihop ens två procent och problemet skulle vara löst. Helt otroligt och skrämmande att en liten världsfrånvänd lantlig minoritet eventuellt kan komma att få en vågmästarroll i svensk politik. Det om något är ett hot mot landet. Sen är det ju taskigt mot de vettiga skåningarna men tyvärr är det nog enda sättet att hindra landet från en stor olycka med politiskt kaos under lång tid framöver. Förhoppningsvis så kommer vi få se en majoritetsregering ändå men risken finns att de ställer till en del problem.

    Om vi nu skall prata kultur så tillhör vi i storstäderna mer samma kultur som parisare,londonbor och cariocas än dårarna i tex Vellinge. Det ENDA vi har gemensamt är språket och knappt ens det. Tyvärr råkar man ju tillhöra samma nation vilket bara är beklagligt och ännu en anledning att på sikt avskaffa nuvarande nationsgränser då de inte har någonting med folks liv att göra på riktigt. Nationer kan vara något av det mest konstruerade som finns.

    SDs logik går dessutom åt båda hållen. Om de är missnöjda med att påtvingas utländsk kultur så är jag som förövrigt är etnisk genomsvensk fostrad på rotmos och svenska midsomrar så missnöjd med deras fientliga halvdanska småstadskultur att jag kommer göra exakt så mkt motstånd som krävs om de på minsta sätt försöker införa den där jag bor.

    Jag applåderar invandring. Ju mer desto bättre. Alla länders storhetsperioder har kommit av invandring. USA är världens största supermakt enbart tack vara en invandring som nästan saknat motstycke i historien. Europas finansiella center Frankfurt har idag 30% av sina innevånare födda utanför tyskland. Storbritannien under imperiet hade även de massiv invandring vilket de behövde för att stärka sina positioner. Utan invandring – låg eller ingen tillväxt. Historiskt har vi haft mkt mer invandring. Under den bland nationalister populära vikingatiden var en majoritet av befolkningen utlandsfödda. En väldigt stor majoritet. Trälarna hämtades främst österifrån men egentligen från alla kustområden på kontinenten. De hade helt främmande religioner och seder. Och vi härstammar alla idag lika mkt från dem som från storbönderna som blev mer kända historiskt från sina räder utomlands och helt felaktigt har setts som den egentligen befolkningen.
    På 1600-talet som ju är vår historiskt kanske stoltaste tid var ju invandringen bisarrt stor. Göteborg grundades och beboddes främst av holländare, tyskar och skottar. Detta är sent i historien och inte ens det märks idag. Det finns ingen etnisk svensk historia. Den är helt byggd på invandring, punkt. Så slappna av. Det kommer se exakt likadant ut de närmsta hundratals åren. Ingen kommer ens minnas en försvinnande liten muslimsk invandring några år i början på 2000-talet.

    Men det är klart, tyskarna fick ju för sig att ett fåtal judar skulle förstöra hela deras germanska identitet och tyckte rent av att det var en bättre lösning att låta sig bombas sönder och våldtas av röda armén istället. Så det är ju inget nytt att folk ibland kan få för sig att deras egen kultur i sig är svag och riskerar att försvinna.

  24. Anders says:

    Go Magnus. Skönt att se att någon plockar upp facklan efter Lasse Lindroth.

  25. Kongo says:

    Är du tråkig på riktigt eller gör du dig till? Fattar inte varför folk tycker du är “rolig”. Du är ju bara en bitter jävel som gnäller på allting. Ser absolut igen humor i det…gamla griniga gubbar på ålderdomshemmet kör ungefär samma snack och det kostar inte ett skit att gå dit och lyssna på dem.

  26. Andreas says:

    Och 80% av inläggen kommer från SD’are som gör inlägg i falskt namn. Hitta på nåt vettigt istället för att skiva en massa skit på bloggar som är emot SD. Och lär er formulera er på ett övertygande sätt, det här är så genomskinligt att man skäms.

  27. Anna says:

    Ja du, Magnus Betnér. Det var en massa “dravel” du själv har åstadkommit. Jag orkar inte ens läsa allt.
    Skulle väl passa bra här att säja till dig: Kasta inte sten om du sitter i glashus!
    Jag kommer att rösta på Sverigedemokraterna i höstens val. Sedan må den som så önskar kalla mig rasist och främlingsfientlig, det ger jag blanka sjutton i, därför att det viktiga är att jag själv vet att jag inte är varken det ena eller det andra.
    Dessutom så antar jag att du känner till det faktum att SD har många invandrare på sina listor till höstens val samt att många invandrare är SD-sympatisörer. Men det vill du naturligtvis inte veta ett ord om, för då faller ditt lilla skrangliga korthus ihop!
    Hejs, svejs!
    (SD blir valets vinnare, vare sig de kommer in i Riksdagen eller ej i höst, därför att förr eller senare kommer det att visa sig att Sverigedemokraterna har rätt i det mesta de säjer).

  28. Tobias says:

    Blogginlägget i all ära, men det roliga är faktiskt att läsa kommentarerna och se hur illa vid sig folk tar. Det är tjurighetsafton och SD-anhängarna är bjudna.

  29. lionheart says:

    Betner!
    Vad är det för smörja du skriver. Du verkar ju vara förståndshandikappad. Under vilken sten finns du?
    vänliga hälsningar
    Richard

  30. eva says:

    Fan Magnus…bättre kan du…
    Jag menar bara att hacka på SD är ju ganska mycket öppet mål.
    Då borde du ju verkligen få till det bättre än såhär.
    Du är vad jag sett än så länge både skärpt å jävligt rolig..men detta känns lite taffligt och du lämnar påtok för många luckor för dom att pissa på dig genom. Ska man göra sånt får man se till å trycka till så att dom inte kommer upp ur skorna, och det lär ju finnas saker att trycka med.
    Ingen önskar mer än jag att folk skulle slå upp ögonen och se SD för vad dom är. Detta känns dock inte som rätt sätt.

  31. Robban says:

    Tyckte det var bra när du värnade om yttrandefriheten tidigare men det här är ju motsatsen och bara patetiskt.
    Undrar vem som har betalat dig att för att skriva det här för jag tror inte du är så dum och tycker det själv

  32. [...] Betnér har gjort en oerhört insiktsfull analys av Sverigedemokraternas principprogram på sin blogg. Av bara farten avslöjar denne gigant till tänkare receptet på den slutgiltiga och definitiva [...]

  33. Kricke says:

    Sverigedemokraterna skrämmer mig. Klart att vi ska tillåta invandrare, hjälpa dem att få jobb och känna sig som hemma i Sverige.

    Hur har SD tänkt att lösa frågan med pensioner? Årskullarna minskar med 30% inom de kommande åren – var ska pengarna komma ifrån att försörja alla pensionärer som blir en för stor grupp för den yrkesverksamma delen av befolkningen? Vi behöver arbetskraften och lösningen är att bjuda in den. Och de ska inte placeras i arbetsläger!

    SD består till stor del av lågutbildade låginkomsttagare, som hatar sina jobb och blir avundsjuka på att entreprenören Ali som driver en tobakshörna tjänar mer än herr SD och har råd att köra runt i en ny Mercedes. Herr SD får nöja sig med en Volvo 242.

    Herr SD skaffade förmodligen barn vid 18-årsåldern när han körde spruta utanför-metoden tillsammans med sin högstadiekärlek. Sumpade alla sina chanser till att ta del av de gratis universitets- och högskoleutbildningar som detta landet faktiskt erbjuder och fick därför nöja sig med att inte nå upp till sina mål i livet.

  34. BetnergillarIslam says:

    Magnus Betnér stand up i mosken: http://www.youtube.com/watch?v=FwDtuporsWs
    Magnus Betnér stand up i kyrkan: http://www.youtube.com/watch?v=XRraxJutMWg

    Magnus Betnér, din jävla sopa, varför särbehandlar du muslimer?

  35. Jimmie Åkesson says:

    Vilket dravel!!! Mellanstadienivå på argumentationen, ett lågvattenmärke.

    Jag talar naturligtvis om “otack är världens lön”-bloggen. Härreminje vilka humorbefriade männsker det finns.

    Men för all del, fortsätt gärna. SD-mobben tycks ju inte ha hört talas om “Don’t feed the trolls”.

  36. Robert says:

    Det är inte fel på invandrare, det är fel i hur de bemöts. Jag har bevis på det!

    Det som hindrar folk från att vara sams är enligt mig: okunnighet – har inte tillräckligt kunskap om varandra, inte tänker hur andra tänker och religon – olika seder som krockar.
    Hur folk skulle bli sams är svårt att säga. Men jag tror (skulle vara skönt om någon kunde fylla in och veta) att det borde finnas flera allmänna platser där folk kan umgås för att kunna samtala med varandra.

  37. Robban says:

    Kricke:
    Vi har en arbetsläshet på cirka 10%. Svensk närlingsliv säger att vi bor stoppa arbetskraft invandringer för att det leder till en ekonomisk katastrof. Det föds fler barn än det nästan aldrig tidigare gjorts i Sverige och du pratar om arbetskraftsinvandring!?
    Hur kan du vara så lättlurad?

  38. Hojhoj says:

    Det är ilsket i SDs led. Eller i alla fall de två, tre personerna som står för de flesta ilskna inläggen här!

    Jag säger – Go Betnér! Du är grym och jag blir glad över det korkade motstånd som finns i kommentarerna, det visar ju trots allt hur rädda SD-väljarna är för att någon ska slå hål på den lilla bubbla de lyckats bygga.

  39. Peter says:

    Vilket pinsamt dåligt inlägg. Du menar alltså på fullt allvar att tesen att etniskt homogena stater är mer stabila än etniskt heterogena stater skulle vara felaktig? Kom ur haschdimman för fan. Om vi nu ska tala om Europa så är det ett faktum att nationalismen firat stora triumfer bara under de senaste decennierna. Antalet suveräna nationer har ökat kraftigt till antalet.

    Alla forna sovjetiska sattelitstater är idag suveräna nationer med egna parlament och regeringar som sköter såväl inrikes- som utrikespolitik. Du behöver bara åka över östersjön för att bli varse vilken oerhörd roll etnonationalismen som idé fortfarande spelar. I alla de baltiska staterna finns det idag betydande ryska minoriteter. Dessa minoriteter är avgjort mer ryssvänliga än den inhemska befolkningen. Det råder starka motsättningar mellan befolkningsmajoriteten och de ryska minoriteterna som bor där. Anledningen är historisk. Under sovjettiden så lät Moskva genomföra enorma folkomflyttningar där etniska ryssar fick bosätta sig i de länder som den ryska nationen ockuperade.

    Denna ryska minoritet utgjorde stommen i de baltiska staternas militära och civila administration. När Sovjetunionen föll så kastades hela detta skikt av ryssar ut i kylan. Den forna eliten transformerades till en illa sedd minoritet som idag, två decennier efter Sovjetunionens kollapps, har det betydligt sämre ställt socialt, ekonomiskt och politiskt än den inhemska befolkningen. Antipatierna mellan denna ryska minoritet och majoritetsbefolkningen är fortsatt stor. I flera länder har man infört språk- och kunskapstester för den som vill rösta i valen. En betydande del av den ryska minoriteten har på detta sätt utestängts från deltagande i den politiska processen.

    Är etnonationalismen inte levande? Spelar den inte någon roll? Vad är orsaken till att den multietniska staten Jugoslavien söndefallit till ett flertal statsbildningar präglade av etnisk homogenitet? Är det inte ett empiriskt bevis för att multietniska stater är mer instabila än etniskt homogena stater? Balkankriget orsakades av det faktum att de olika folken inte kunde komma överens. När den konstruerade statsbildningen Jugoslavien inte hölls samman av stenhårt förtryck och folken såg sin chans att bilda egna nationer tog de den omedelbart. Det ledde till mycket blodspillan och lidande. Och orsaken? Multietniska stater är instabila!

    Vill du ha fler exempel? Varför är Irak idag indelat i tre stycken regioner med mycket långtgående autonomi? Jo, för att nationen är en konstruktion. Tidigare hölls nationen samman av att en etnoreligiös grupp förtryckte de andra två. Hårdast ansatta var den kurdiska minoriteten. Som av en händelse har idag den kurdiska minoriteten tillkämpat sig det mest långtgående självstyret och egentligen vill de inget annat än att bryta sig ur den Irakiska statsbildningen och starta sin egen nation. Inget talar för att etniskt homogena stater är mer stabila menar Betnér? Okej. Låt oss låtsas som att det multietniska stater inte är mer instabila. Låt oss säga att vad det handlar om är att dessa länder är fattiga.

    Hur förklara då Betnér situationen i Belgien? En av Europas få nu existerande multietniska stater. Belgien är ett vältuvecklat land i Europas absoluta centrum. Ändå så finns där nu starka rörelser som verkar för att landet ska delas itu. Hur förklarar du det Betnér?

    Sanningen är att alla i Sverige som tror att etnonatationalismen har spelat ur sin roll och att bara Hitlertokar fäster vid något så dumt som etnicitet idag är idioter. Korkade och oinsatta idioter. Människor som tycker en massa men inte vet ett skvatt. Man kan bara skratta åt okunskapen. Det får vara bra så. Tack tack!

  40. andypandy says:

    Bra skrivet Betnér!
    Lägg ner SD!

  41. Peter says:

    “Hur har SD tänkt att lösa frågan med pensioner? Årskullarna minskar med 30% inom de kommande åren – var ska pengarna komma ifrån att försörja alla pensionärer som blir en för stor grupp för den yrkesverksamma delen av befolkningen? Vi behöver arbetskraften och lösningen är att bjuda in den. Och de ska inte placeras i arbetsläger!”

    Du har fel. Låt oss för det första vara ärliga nog att konstatera att invandringen utgör en kostnad. I ESO-rapporten “Invandringen och de offentliga finanserna” skriver professor Jan Ekberg att:

    “Beräkningen i denna rapport visar på en årlig omfördelning från
    infödda till invandrarbefolkningen motsvarande 1,5 till 2 procent av BNP för år 2006.”

    I kronor och ören talar vi om en kostnad uppgående till mellan 40-60 miljarder årligen. Förövrigt har i modern tid invandringen när den varit som mest positivt bidragande till de offentliga finanserna tillfört oss summa uppgående till 1 procent av BNP. Så var fallet på 70-talet präglat som det var av låg arbetslöshet och arbetskraftinvandring. Till följd av finanskrisen så torde kostnaden från 2006 ha ökat snarare än minskat. Detta säger jag med stöd i att all tidigare erfarenhet av ekonomiska kriser som har haft som resultat att den invandrade befolkningens arbetslöshet stigit mer än för den inhemska befolkningen.

    Detta är alltså den fakta vi har att förhålla oss kallt till i denna fråga. Nu till ditt påstående om att invandringen är nödvändig för att säkra landets framtida pensioner. I denna sak skriver Ekberg i samma rapport som jag ovan citerat från följande:

    “Den demografiskt gynnsamma effekt som en ökad framtida
    invandring medför kan underlätta försörjningen av en åldrande
    befolkning förutsatt att integrationen på arbetsmarknaden blir
    bättre än för de invandrare som redan finns i landet. Invandringen kan dock knappast ses som en lösning på det framtida
    demografiska problemet då effekten enligt beräkningarna blir
    tämligen begränsad. Att påverkan inte blir större beror på att
    invandring ökar landets befolkning vilket ökar utgifterna för
    offentlig konsumtion och transfereringar.”

    Han skriver också att:

    “Även om ökad invandring inte kan förväntas förbättra de
    offentliga finanserna i någon större utsträckning framöver finns det naturligtvis vinster att göra om invandrares integration på
    arbetsmarknaden kan förbättras jämfört med idag. Annars riskerar
    en ökad framtida invandring istället ge ett negativt bidrag till de offentliga finanserna även om effekten, som sagt, är relativt liten.”

    Vad forskningen säger är alltså 1) invandringen utgör en kostnad för Sverige och 2) invandringen löser inte våra demografiska problem (pensionsfrågan) och 3) bara under förutsättning att integrationen förbättras kan vi komma ifrån en situation där invandringen tär snarare än bidrar till landets ekonomiska situation.

    Nu kan man förvisso vara hoppfull och tro att politikerna har receptet på hur integrationen ska förbättras. I förra veckan såg jag debatt i SVT där Lucianno Astudillo (S) förklarade att de rödgröna har lösningarna.

    Exakt vari lösningen bestod preciserade han inte närmare. Jag är dock givetvis mycket hoppfull att de rödgröna löst problemet. Mona Sahlin och hjärntrusten runt i kring henne skulle knappast påstå saker som inte är sanna. Det kan jag för min del aldrig tro. Att dagens borgerliga regering inför förra valet lovade att de också löst problemet utan att sedan påvisa att så är fallet fäster jag ingen vikt vid. Det var då och nu är nu. Guldfiskminne och godtrogenhet är politiska dygder. Vi måste lita på våra duktiga politiker som vill vårt bästa och aldrig lovar mer än de kan hålla. Farbror Ohly fixar biffen, som jag brukar säga!

    Här nedan återfinner den intresserade en länk till ESO-rapporten “Invandringen och de offentliga finanserna” som tyvärr sällan refereras i våra tidningar och på landets ledarsidor. Troligtvis är förklaringen att rapporten inte kommit till deras kännedom. För det värnar ju såklart att vi medborgare har korrekt fakta att ta ställning till. Synd därför att rapporten undgått så många debattörer och tyckare!

    http://www.eso.expertgrupp.se/Uploads/Documents/ESO%20rapport%203.pdf

  42. Kricke says:

    Robban – du har fel!

    Årskullarna minskar på lång sikt… visst vi upplever en liten uppgång nu, men den uppgången borde vi haft för 20-30 år sedan. Dessa pengarna behövs inom de kommande åren. Vi behöver vår invandring för att betala pensioner – och dessa invandrare behöver stöd med att integreras i samhället.

    Det stämmer mycket väl att vi har en hög arbetslöshet just nu, men det beror enbart på den rådande lågkonjunkturen, sådant får man räkna med och det görs. A-kassorna får mängder med pengar under högkonjunkturerna vilket sedan finns där för att användas under lågkonjunkturerna när a-kassornas intäkter minskar.

  43. Kricke says:

    Robban – vi kan ju fortsatta prata lite om den där rapporten Svensk Näringsliv gjort:

    Intäkterna från Sverigedemokraternas intäktsgenererade förslag kan beräknas till 1,2 miljarder. Om invandringen stoppas minskar utgifterna med knappt 20 miljarder kronor.

    Det blir en intäkt på 21,2 miljarder…

    …fast då har SD ändå utgifter föreslagna på 60 miljarder kronor – men det nämnds inget om de skattehöjningarna som skulle behövas, eller hur löses det?

    Rapporten: http://www.tv8.se/angelaeget-med-adaktusson/hela-analysen-av-sverigedemokraternas-valmanifesta

  44. Peter says:

    “Årskullarna minskar på lång sikt… visst vi upplever en liten uppgång nu, men den uppgången borde vi haft för 20-30 år sedan. Dessa pengarna behövs inom de kommande åren. Vi behöver vår invandring för att betala pensioner – och dessa invandrare behöver stöd med att integreras i samhället.”

    Kricke, har du läst Jan Ekbergs rapport? Han avför i den, och den intresserade kan själv läsa genom att följa länken ovan, tanken på att invandringen reder upp den demografiska situationen i Sverige. Att invandringen kommer att fixa pensionsfrågan är en myt, inget annat!

  45. Kricke says:

    Peter – Vilken funtad person som helst förstår att 100 arbetande personer ger mer intäkter till samhället och näringsliv än 10 arbetande personer.

    Ett underbart steg för att öka utbildad invandring är Regerings beslut, att från och med 2011 ta betalt av utom-europeiska “free movers” som vill studera på en svensk högskola. I dagsläget kommer det stora mängder från Asien som vill studera på svenska högskolor eftersom att utbildningen är gratis – de kommer hit, får sin kompetens och flyttar tillbaka, en bråkdel stannar kvar i Sverige och arbetar och ger valuta för pengarna vi la på utbildningen.

    Genom att ta betalt av dessa förlorar inte Sverige lika mycket kompetens då färre personer kommer från fjärran länder – vilket ger plats åt européer på de svenska högskolorna. Denna grupp är mer benägna att stanna kvar i Sverige och arbetar här, eftersom att det är dels lättare genom EU-medlemskapet och att den geografiska förflyttningen inte är lika stor.

  46. Jane Doe says:

    Snart är din dotter gammal nog att bli kulturberikad. Ska bli kul att se då vad du säger när hon kommer hemspringandes och undrar vad en svennehora är för något.

    Ärligt, hur lyckades Sveriges minst politiskt korrekta komiker skriva den största smörjan som skådats sedan moderaternas vallöften? Vad var det för PK-svin som betalade dig?

    Kvinna, 19, Göteborg röstar SD2010.

  47. Kricke says:

    Jane Doe – Har du en dålig dag?

  48. Fredrik says:

    @Betner: Riktigt bra inlägg, komiskt att läsa alla kommentarer om att du inte är rolig från SD-anhängare. Du blir säkert jäääääääättte ledsen:*(. Hahahahaha. Min underhållning för natten.

  49. SanityAssasin says:

    Fan alltså Mangan, ibland bara älskar jag dig.

  50. Lance says:

    Och personangreppet på Betnér bara haglar! How about några riktiga argument för er sak istället för att gasta om huruvida Magnus är en bra komiker eller ej?

Magnus Betnér IV – Ystad, 9 Feb, 2012, Kl. 19:30